دست خط افراد باهوش چگونه است؟ علم روانشناسی دست خط از آنجا نشات می گیرد که دست خط و امضا نیز مانند شخصیت افراد منحصر به فرد هستند. این ویژگی مشترک زمینه مناسب برای اتصال و پیدا کردن خصوصیات مشابه را در مباحثی نظیر روانشناسی خط و امضاء فراهم کرده است. در این مطلب قصد داریم چند تکنیک جالب و سرگرم کننده از روانشناسی دست خط را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

کشف رازهای پنهان شخصیتی با روانشناسی دست خط

به نظر شما دست خط بد نشانه چیست؟ رابطه دست خط و هوش چیست؟ افراد خوش خط یا افراد بد خط کدام یک باهوش تر هستند؟ برای پاسخ به هر یک از این سوالات؛ در ابتدا باید با روش های روانشناسی دست خط و امضا آشنا شوید.

 

تجزیه تحلیل دست خط یا گرافولوژی تمرینی است که بیشتر جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و اگر فردی را از پیش میشناسید احتمال منطبق بودن حدسیات شما با واقعیات کمتر است. به این معنی که غالبا روانشناسی دست خط دارای دقت کمی است. همچنین با تکنیک هایی که در روانشناسی دست خط و امضا برای پیدا کردن مجرمان و مظنونین بکار برده می شود، دارای تفاوت است. برای روانشناسی خط مراحل زیر را دنبال کنید:

  • 1-یک نمونه دست خط روی کاغذ بدون خط تهیه نمایید. تحلیل دست خط روی کاغذهای بدون خط ساده تر از کاغذهای خط دار و چاپی است. حتی میتوانید چند نمونه دست خط در فواصل زمانی اندک تهیه کنید. دست خط در فاصله های زمانی مختلف با کمی تغییر همراه است.

2- به فشار و اثر قلم روی کاغذ دقت کنید. برخی افراد در هنگام نوشتن به سختی به کاغذ فشار می آوردند در حالی که سایرین تنها کاغذ را با قلم لمس می کنند. روانشناسی دست خط حاکی از این است که:

- اعمال فشار زیاد هنگام نوشتن به نحوی که در پشت کاغذ اثر بر جای بگذارد: سطح بالای انرژی احساسی و عاطفی. ممکن است نویسنده فردی شدیداً احساساتی باشد.

- فشار متوسط قلم به هنگام نوشتن: فردی آرام با احساسات کنترل شده که ممکن است از مهارت های ادرکی و حافظه قوی برخوردار باشد.

- لمس ملایم کاغذ توسط قلم: فردی درون گرا و عدم تمایل به حضور در موقعیت هایی که نیاز به صرف انرژی زیادی دارند.

3- مورب بودن عبارات را بررسی کنید. طبق روانشناسی دست خط میدانیم که اغلب دست خط افراد به ویژه در خط شکسته به سمت راست یا چپ متمایل تر است.

- در صورتی که نویسنده مشتاق نگارش یا سریع نوشتن و دارای انرژی بالایی باشد، اثر قلم بیشتر به سمت راست متمایل است. اگر این حالت در اغلب موارد اتفاق بیافتد نشانگر اعتماد به نفس و قاطعیت نویسنده است.

- تمایل اثر قلم به سمت چپ میتواند بیانگر عدم تمایل به نوشتن و یا پنهان کردن احساسات باشد. برخی معتقدند که این دسته از افراد از قابلیت همکاری کمتری نسبت به دسته قبلی برخوردارند.

- در صورتی که عبارات به صورت عمودی و بدون کجی مشهود باشند، به این معنی است که نویسنده در حال بررسی احساسات خود است.

نکته: ممکن است این برداشت در مورد افراد چپ دست صادق نباشد.

4- به پایه خط نگارش دقت کنید. افرادی که روی کاغذهای بی خط مینویسند تمایلی به نگارش در یک خط مستقیم ندارند و اغلب عبارات را زاویه دار می نویسند:

- نوشتن به سمت بالا (نگارش صعودی): نشانه خوشبینی و روحیه شاد

- نوشتن به سمت پایین (نگارش نزولی): نشانه دلسردی و خستگی

- نوشتن به صورت مواج (نگارش صعودی و نزولی): نشانه ناپایداری و عدم اطمینان یا فردی که دارای مهارت اندکی در نوشتن نیست.

5- به اندازه حروف نگاه کنید. بزرگ نوشتن کلمات نشانه افراد برونگرا و کوچک نوشتن عبارات نشانه افراد درون گرا و یا منزوی است.

6- فاصله بین حروف و کلمات را بررسی کنید. از نظر روانشناسی دست خط، افرادی که فاصله زیادی بین حروف میگذارند اغلب سخاوتمند و مستقل هستند و افرادی که حروف را نزدیک به هم می نویسند در اکثر موارد کمرو و یا درون گرا هستند. همچنین استفاده از فاصله زیاد میان کلمات بیانگر تفکر سازمان یافته و واضح افراد است.

برخی افراد که در زمینه تجزیه و تحلیل دست خط فعالیت میکنند معتقدند که میتوان تمامی اسرار و رازهای شخصی افراد را از روی دست نوشته ها کشف کرد. این ادعا توسط دانشمندان ثابت نشده و گراف شناسی دست خط، بیشتر بر پایه مجموعه حدسیات استوار است. بنابراین هرگز به افرادی که میگویند از روی روانشناسی دست خط میتوان یک جنایتکار را شناسایی کرد اعتماد نکنید. همچنین استفاده از تکنیک های فوق برای قضاوت کردن افراد یا دوستان نیز پسندیده نیست.

نکات فوق تنها برخی از جنبه های سرگرمی در مورد روانشناسی دست خط دست هستند. برای مطالعه دقیق تر در مورد اینکه آیا نوشتار افراد در جنبه های پنهان شخصیتشان اثری برجسته دارد یا خیر؟ و دست خط بد نشانه چیست؟ باید به کتاب روانشناسی خط و امضاء مراجعه کنید.

جمع بندی

با وجود اینکه برخی به رابطه دست خط و هوش اعتقاد دارند ولی به طور کلی نمی توان دست خط افراد باهوش را بد خط یا خوش خط دانست. بهتر است به جای طبقه بندی افراد خوش خط و افراد بد خط در میزان هوش و ذکاوت، با استفاده از روش های جالب و ساده ای که در این مطلب عنوان شد و یا مراجعه به کتاب روانشناسی خط برخی از روحیات واقعی افراد در حین نگارش را کشف کنیم.