پایگاه سخنان گرانبهای آیت الله فاطمی نیا:

اگر ما می شنیدیم یک پیراهن از امام سجاد (ع) در فلان کشور هست، و یقین داشته باشیم که حضرت این پیراهن را به تنش کرده است. آقا ما گذرنامه می گیریم، بریم اون پیراهن را ببینیم، به چشممون ببمالیم، والله این کار را می کنیم.

الان ببینید یک ضریح ساختن برای سیدالشهداء علیه السلام، به نیت امام حسین، هنوز روی قبر منور قرار نگرفته، مردم دارن فداکاری می کنن.چون به نام سیدالشهداست.

عزیز من، حالا که اینطور است، یک کتابی که تمام کلماتش از میان دو لب نازنین یک معصوم بیرون آمده و این کتاب در بین ماست، صحیفه سجادیه. ما تا حالا در این ممکلت چه قدر درس صحیفه خوندیم، یک چیزهایی را باید بی تعارف گفت، من یک روز دو به دو خدمت علامه طبابائی بودم، فرمودن در بحث علمی تعارف نیست. دیگه در بحث علمی هم بخوایم تعارف کنیم، شکست میخوریم. مثلا یک پزشکی برای یک نفر نسخه بنویسه، بعد بگه ببخشید ها، قابل نداره، نخواستی هم نخور، خوب دور از جون میره میمیره. نه، میگه آقا ببر بخور، حتما باید بخوری. در بحث علمی که تعارف نیست.

ما باید بعضی از نقطه ضعف ها را به همدیگه بگیم، یکی از نقطه ضعف های ما ایرانیان عزیر، حالا من همه رو نمیگم، لااقل من یه قدریش را در تهران زیارت کردم، گاهی دلمون فقط به اسم خوشه. آقا دیروز کلاس داشتیم، حالا تو کلاس چی گفتن مهم نیست، محتوا هم بوده یا نبوده؟

عزیز من، بی تعارف به شما بگم، اساتید معارف الهی یا مردن، یا پیر شدن، یا روز به روز دارن کم میشن، مسئله به این سادگی نیست. البته در جهات دیگر چرا ما شاء الله خیلی خوب پیش میرن، مثلا الان در علوم پزشکی خیلی موفقن، در صنایع در تکنیک، چون سرصداش در میاد،در پزشکی اگه یک نفدر درس نخونه واقعا بهش دکتری نمیدن اما در علوم انسانی خیلی کوتاهی می کنن، ببین سابق برای ما طلبه ها نه سی دی بوده نه این چیزها، خدا شاهد است با این کتاب های بی فهرست، یه در و پیکر جون می کندیم، پیدا میکردیم، می نوستیم، باز اساتید میگفتن اونجاشو درست کن، اونجاشو اینطوری کن، الان چرا اینطوریه؟ چرا فکر نمی کنن، در علوم انسانی دراین کشور شخصیت هایی داشتیم، استاد جلال الدین همائی در این مملکت بود، فروزانفر در این مملکت بوده، محمد قزوینی تو این ممالک بود، عباس اقبال تو این مملکت بود، چی شد اینها، ادبائی بودن بزرگانی بودند، در همه زمینه ها، نمی دونم چرا اینطور شده.

به هر حال درد دل میکنم، اینها روبرای این گفتم، کتابی که یقینا از امام علیه السلام صادر شده، صحیفه سجادیه که ازامام سجاد است، درطول سال در این مملکت چه قدر درسش گفته میشه؟ و اون هرفها رو چرا گفتم، اونها رو گفتم که حواستون جمع باشه، دلتون به اسم خوش نشه، هر کس نمی تونه استاد صحیفه باشه، علم میخواد.اما حالا دیگه کی به کیه، همه شدن عمدة المحققین.

این صحیفه افتخار شیعه است، مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی رضوان الله علیه، ایشون خیلی بزرگ بود، خیلی آقا بود، ایشون می نویسد: من یک جلد از این صحیفه فرستادم برای مفتی اعظم مصر که اسمش طنطاوی بود، طنطاوی یک تفسیر هم داره، به نام جواهرالتفسیر که بار یک اسبه! خیلی بزرگه، بالاخره خودش هم مفتی اعظم مصر بود دیگه، اما ببینین آدم مردونه صحبت کنه خیلی جای تقدیره، مردونه با حریت، میگه وقتی صحیفه رو فرستادم، جواب آمد، این جواب چاپ شده، آقایون من این جواب رو چندین مرتبه خوندم سیر نشدم، مردانه میگه که:

آقای مرعشی نجفی، من احساس بدبختی می کنم که تا این سن این کتاب را ندیده بودم، و خیلی ممنون که این رو برای من فرستادی.

اما گزارشی که میده، مهمه، شیعیان اینو بشنوین، افتخار کنین، کلام سیدالساجدین(ع) است.

میگه: واِنِّی کُلَما تَاَمَّلتُها وَجَدتُها دُون کَلام الخالق و فَوقَ کَلام المَخلوق.

هر چی فکر کردم دیدم این کتاب از کلام خدا پایینتر است ولی از کلام بشر بالاتر است. بشر نمیتونه اینطوری حرف بزنه.

صحیفه سجادیه پنجاه و چهار باب است، یعنی پنجاه و چهار تا دعاست، که در اصل شصت و چارتا بوده، که راوی صحیفه می گوید: من ده باب را گم کردم.

اما عزیزان پنج تا مستدرک، شیخ حر عاملی نوشته، میرزا عبدالله اصفهانی افندی نوشته، شیخ عبدالله سماهجی بحرانی نوشته، سید محسن امین نوشته، یعنی دعاهایی که تو صحیفه نیست، اینها رو بهش میگن مستدرک.اما هیچ کس نمی تونه بگه اون ده تای گمشده توی کدوم یک از اینهاست.

و من اخیرا یک چیزی دیدم که خیلی خرسند نشدم، چون من آدم دو رویی نیستم الکی به به بگم، دعاشون کردم این کارو کردم و لی خرسند نشدم. و اون این است که دیدم صحیفه رو خیلی زیبا چاپ کردن، از این نظر دستشون درد نکنه، آمدن این مستردک ها را باهم ادغام کردند، در آخرش با هم چاپ کردن. این کار از دور دلبری میکند، دورنماش خوبه، میگه پنج تا مستردک هم باهاش چاپ کردن، من میگم، نه عزیز من، اینو باید مجرد و تنها چاپ کنید، اونو می تونستین جداگانه چاپ کنید، کاری نداشت، تحت عنوان مستدرکات صحیفه، عیب نداره، دستشون درد نکنه، ان شاء الله که متوجه بشن.

به هرحال این کتاب افتخار ماست، امیدوارم در این کتاب تعمق بکنیم، تدبر بکنیم، ترجمه های خوبی شده، مرحوم آیت الله حاجی میرزا ابوالحسن شعرانی ترجمه خوبی کرده، مرحوم آیت الله مهدی الهی قمشه ای هم ترجمه خوبی کرده، اینها را بخرید مأنوس بشید تا استاد [صحیفه] پیدا نشده، بعد اگر استاد [صحیفه] پیدا شد برفرض!، اون موقع استفاده کنید.